Medlemmernes fangster 2013

Fangst rapporter > Fangst rapporter 2013

Henrik Mortensens første tur i 2013
Jeg havde hørt at der var fanget et par gode ørreder i Sundet så derfor besluttede jeg mig for at tage en fridag den dag i ugen, hvor der var lovet stille vejr.
Det var min første tur i år, så motor og båd skulle testes.
Dagen startede lidt skidt med en del tåge, så min afgang blev udsat til kl. 9. Jeg fik sat min båd i vandet i Skovshoved, og måtte sejle ud igennem is i havnen. Kursen blev sat mod Stengrunden på svenskersiden.
Jeg fik sat mine stænger, og alt gik som det plejede. Der skete absolut intet de første 4 timer, men så fik jeg hug på min sideplaner. Det var en ørred på 1,6 kg.
Dagen var reddet. Jeg fortsatte i området og lidt efter fik jeg et 3 dobbelt hug. Det var 3 fine torsk, imellem 3 og 4 kg.  Jeg vendte båden og prøvede en gang til over samme område. Det blev til en torsk mere, dog lidt mindre. Jeg kunne se på loddet, at der var fødefisk i vandet, så jeg prøvede igen på samme strækning og denne gang var det en fin ørred på 3,2 kg. som huggede. Det skulle prøves igen og denne gang skete der virkelig noget. En fisk tager hårdt fat og lidt senere kan jeg se den komme op i vandet under båden. Et dejligt syn med en stor blankfisk i det meget klare vand. Jeg kunne se den 6 – 7 meter nede i vandet. Det viste sig at det var en vaskeægte Laks på 7,4 kg. og 84 cm lang.  Sikken en dag. Jeg blev i området ca. 1 time længere, men der skete ikke mere. Jeg sluttede turen og sejlede hjem til Skovshoved.  Sikken en dejlig dag på vandet. Det skete alt sammen inden for en time!
hm

Hornfisk så det batter!

Henning sendte en sms til mig: ”Michael, har du tid til at køre med mig til Helsingør for hornfisk? Jeg ved jo at du gerne vil, hvis du har tid.” Jo tænkte jeg, klubaftenen nede ved Strandmøllen, hvor vi ønskede hinanden en god sommer og fik en ”lille en til halsen”, gik jo ikke så godt som sidste år. Blæsten stod lige på og med masser af møg i vandet. Det var simpelt hen for dårligt til fiskeri. Så derfor sagde jeg ja til Henning og vi aftalte at mødes hos ham kl. 13, og så kørte vi af sted på en tur vi sent vil glemme. Vi parkerede på parkeringspladsen og på vej ned til stranden mødte vi en lystfisker, som havde problemer med at slæbe fangsten. ”Glæd jer” råbte han, ”der er masser af fisk”. Ja, ja tænkte vi. Hvis vi bare kan hale 20-25 stykker i land vil det være rigtig godt. Nå, men vi fandt en god plads og gik i gang. Jeg var den, der fik den første op og så gik det stærkt. På 1 time havde jeg taget 30 hornfisk og var ved at blive rigtig tændt. Henning havde kun halet 15 hornfisk i land og havde klart problemer med grejet. Jeg fiskede videre mens Henning fandt ud af, at topøjet var gået i stykker og simpelt hen skar linen over. I mellemtiden havde jeg taget 30 mere på ca. 45 min. Ikke dårligt. Henning lånte så min stang og så gik et rigtig godt samarbejde i gang. Sjældent har man set en så velsmurt Hornfiskemaskine som vort samarbejde. Henning fangede fisken, svingede dem over til mig, som med tang tog krogen ud og gav fisken et ”gok i nødden”. Og ned i tasken. Henning havde kun 18 stk. da vi gik i gang og han havde nu sat sig et mål på 50 hornfisk (herunder agn til en forestående tur på Nordsøen). De 32 hornfisk tog vi på 45 minutter og så tog vi lige 5 mere på 5 minutter. Nu skulle Michael også lige prøve med den ene stang vi havde til rådighed, for Henning var blevet lidt træt i armen. Vi byttede roller, og på de sidste 10 minutter tog vi 12 hornfisk mere så vi endte op med 72 hornfisk til mig og 55 hornfisk til Henning. Heldigvis havde jeg en trækvogn i bilen for ellers ville vi aldrig være nået hjem med alle de fisk. Godt mørbankede kørte vi så hjemad og talte om, hvad vi dog skulle få aftenen til at gå med .  Jo ser I, kære venner, Henning og jeg rensede fisk hele aften.

mbm