Gå til indhold

Klubtur til Fyn

Fangst rapporter > Fangst rapporter 2014

Ørredfiskeri på Fyn

Vores kære formand havde set at jeg var godt stresset allerede da vi var i Lagan i september 2013 så han havde kontaktet Leif D og fået grønt lys for at invitere mig med til Leif Ds sommerhus på Fyn torsdag den 10. april. Det var lige hvad jeg havde brug for og det tilbud lod jeg ikke gå fra mig. Leif havde begrænset plads og jeg kom med som den sidste.
Jeg havde problemer med at finde frem til huset, som godt nok ligger langt væk fra alfarvej, og jeg måtte ringe til formanden for assistance. Henning L og Leif D var på indkøb i Bogense og vi aftalte så at mødes ved en tankstation der.
Da vi ankom til Leifs dejlige sommerhus måtte jeg straks have en øl og så ud i det gode vejr og pakke fiskegrej ud og se hvad de andre mon havde taget med. Havde de købt noget nyt eller bare fundet noget af det gamle fra deres grejlagre? Det så dog ud til at mit grej var ok.
Efter at vi havde skiftet line på Hans’ fiskehjul og nydt en øl mere var aftenen kommet og det var tid til vores første aftensmad. Vi spiser godt på vore ture og denne var ingen undtagelse. Første aften fik vi Kylling i Karry tilberedt af Frank.
Næste morgen tog vi ned til kysten. Vejret var perfekt. Hans og jeg ankom først og vi begyndte straks at fiske. Jeg fik hug i første kast men ak, det var blot en lille skrubbe som var blevet sulten og havde taget min Mørrum 14 gr. blink. Ud med den igen. Vi skiftede plads og på vej langs stranden mødte vi en lystfisker som havde fået en ørred på 56 cm. Ganske flot sølvblank fisk. Men vi fiskede resten af dagen uden at få noget på krogen. Om aftenen serverede Jan en lækker flæskesteg.
Næste dag var Hans og jeg lidt sent på den, men vi kom da afsted. Vi gik igennem skoven og kom ud til den plads vi sluttede af på dagen før. Ved 12-tiden havde vi endnu ikke fanget noget og vi satte os og spiste vore medbragte madpakker. Med fulde maver begyndte vi at fiske tilbage mod den første plads fra dagen før. Jeg gik ved siden af Leif og ifølge nogle fluefiskere, som vi mødte på vejen, fiskede jeg helt forkert. Jeg brugte en for lang stang og fiskede for langt ude i vandet. Sjovt nok havde ingen af dem selv fanget noget. Jeg gik dog alligevel lidt længere ind mod strandkanten og fiskede så videre med min ”for lange stang”. Og pludselig fik jeg et solidt hug og begyndte at bekæmpe den store fisk, som det jo måtte være. Jeg råbte på hjælp så hele stranden kunne høre det og både Leif og Henning L kom styrtende til. Og ganske rigtigt, jeg landede en flot ørred på 66 cm. men dog kun med en vægt på 2,5 kg. Men for en der havde stress, og ikke havde fisket i lang tid, var det den helt rigtige medicin. Jeg råbte af glæde både for fangsten og for de gode venner jeg var sammen med. Vi havde det så sjovt. Leif blev nok lidt jaloux på mig for han satte sig for 20 minutter senere også at fange en ørred. Den var nu ikke helt så stor som min, men rigtig flot. Jan og Bent landede også hver en ørred. Aftensmaden bestod af en lækker gryderet som Bent Roark stod for.
Søndag gik turen hjemad med fisk og en dejlig oplevelse rigere. Leif tilbød en gentagelse til efteråret og alle meldte sig under fanerne.