Gå til indhold

2011

Fangst rapporter > Fangst rapporter 2011

Hvor heldig kan man være

Traditionen tro havde klubben lejet en turbåd til den årlige nytårstur efter torsk i Øresund. Den 28/12 stævnede 18 mand ud fra Helsingør med det gode skib NADJA med skipper Lars Pryds ved roret.
Vejrudsigten havde i mange dage varslet meget kraftig vind med regn, men netop dagen før blev metrologerne enige med ”de højere magter” om, at udskyde det ubehagelige vejrlig til om eftermid-dagen. Og det holdt stik. Vejret var rigtig pænt – først lidt over kl. 11 tog vinden til og det begyndte at småregne, men da var vi klar til at sejle mod havn. Heldigt at vi ikke havde booket eftermiddagsturen. Det er nu 3. år i træk hvor vejret i den grad har været med os på nytårsturen.
Fiskeriet havde i længere tid været ringe, så Lars havde en af juledagene på egen hånd været på Sundet for at ”sondere terrænet” og fundet frem til at området ud for Kobberværket bød på de bedste muligheder.
Det blev til en blanding af ”bulefiskeri” og ”drivfiskeri” og resultatet var absolut tilfredsstillende. Vi fangede i alt 42 torsk og det blev til fisk for stort set alle. Førstepræmien på en flaske champagne gik til Leif Djurhuus for en torsk på 6,0 kg., andenpræmien på en flaske rødvin til Jørgen O. for en torsk på 3,9 kg. og tredjepræmien på en grejmappe med 8 pirke til Dirch Thøgersen.
Endnu en rigtig vellykket Nytårstur. 

hl

Gedde-eventyr 2011

Efter at have læst en artikel i fiskeavisen om et fantastisk gedde-eventyr i de såkaldte Maribo-søer, så besluttede jeg mig for at prøve det af sammen med to venner. Jeg havde arrangeret at mødes med Morten Snoop sammen med Frederik den 29. oktober kl. 07.00. Vejret var meget tåget og vindstille, så jeg havde faktisk rimelig store forventninger til vores tur. Jeg forklarede hurtigt de to "amatører" hvilke farver og jerkbaits som jeg ville anbefale, og snart havde vi båden i vandet og tre stænger rigget til med de såkaldte Buster-jerks. Allesammen mørke med rød bug.

Vandet var virkelig klart og der gik ikke mere end 10 minutter, før Morten Snoop mistede sin første aborre i kilos-klassen. Lidt efter fangede jeg den første gedde, en lille fætter på ca. 1,5 kilo.

Vi besluttede os for at sejle lidt længere ind i bugterne, da vinden langsomt tog til og besværlig­gjorde vores fiskeri. Men det er virkelig svært at finde rundt, da mange af områderne omkring Maribo-søerne er privatejet, og er derfor ulovlige at fiske i, medmindre man har købt et dagskort hos godsejeren. Heldigvis havde jeg printet et søkort ud fra internettet.

Vi fik rigtig mange fisk og mange af dem havde virkelig en flot størrelse. Det blev til 25 gedder hvor 4 af dem var over 5 kilo. Den største vejede 6,5 kilo. Vi oplevede mange dobbelthug, Alle fisk blev genudsat efter vi havde taget billeder af dem. Fed dag, men også en ret lang tur, når man bor i København.

Succes på fladfisketuren 2011

12 personer havde meldt sig til vor traditionelle fladfisketur på Sundet, og de fik en rigtig god fiskeri-oplevelse. Skipper Lars styrede straks NADJA mod ”Disken” lidt syd for Helsingør - et sædvanligvis godt sted for ”de flade”. Vejret var fint, om end lidt koldt fra morgen­­stunden, og den smule vind der var, aftog i løbet af formiddagen. Vi fik en flot solopgang og solen tilsmilede os under det meste af turen.

Klubben havde som sædvanlig sørget for 1,2 kg. børsteorm, og de blev flittigt brugt da fiskene var bidelystne. Alle fik fisk (undtagen undertegnede) og der blev i alt halet 106 fladfisk om bord. Ganske mange pæne rødspætter og isinger, mens der kun blev taget få skrubber. Vi fik bemær­kelses­værdige ”bifangster” i form af småtorsk, hvillinger, knorhaner og en enkelt kuller.

Jørgen O. fangede flest ”flade” med 21 stk. i kurven og han tog også førstepræmien på en grej­mappe med 5 forfang for en rødspætte på 610 gr. Andenpræmien på en flaske champagne tilfaldt Frank Lynge.

Et lille efterspil bør måske nævnes. Vel i land samledes vi for præmieoverrækkelse men vi måtte vente på Palle, som om bord havde været mere optaget af fiskeriet end at ”løfte benet”. Tilbage ved bilerne smed han derfor straks overtrækstøjet ind i bilen og drønede hen til ”det lille hus” efter-ladende bagsmækken på bilen åben. Henning syntes at en åbenstående bagsmæk var en dårlig bag-grund for et ”familiebillede” og lukkede derfor bagsmækken uden at vide at Palle havde efterladt bilnøgler, pung, mobiltelefon m.m. i bilen. Han var ikke glad da han kom tilbage og ikke kunne komme ind i bilen. Falk klarede dog sagen efter 35 minutters ventetid. Jeg måtte tage i mod mange bebrej­del­ser men derudover kostede det mig dog kun en omgang øl til dem der var tilbage.

Hvem efterlader i øvrigt nøgler, pung og mobiltelefon i en åbenstående bil?
HL

Sildetur på Sundet 2011

I dagene før 8. oktober fik vi godt nok kraftig vind, hvilket ikke tegnede godt for sildeturen. Men endnu en gang løjede vinden af natten før vi stod ud med Arresø fra Helsingør, så det i hvert fald ikke var vinden på dagen som generede fiskeriet. Det er dog klart at den megen vind i dagene forud havde fået sildene til at spredes ganske meget.

Vi stod ud af havnen kl. 07:00 med godt vejr, som holdt sig hele turen. Carsten sejlede os sydpå til positioner på Svensker-siden og senere nordpå ud for kobberværket, men forekomsten af store sild var skuffende. Der var ikke solide samlede sildestimer, som vi helst så det, men mange sild spredt over et større område. Der blev halet en del sild indenbords, men unægtelig af en størrelse som var langt under hvad vi normalt ser. Endnu flere blev sendt tilbage for at vokse sig større. Der blev dog som sidegevinst landet flere makreller af en pæn størrelse. Vi plejer også at tage nogle torsk på sildeturen, men dem blev der ikke landet nogen af.

Den største sild var på skuffende 170 gr. blev taget af undertegnede, som dermed løb af med præmien i form af en lækker flaske champagne, doneret af Vinmanden, som jo senere i november holder vinsmagning i klubben.

Fisketur efter karper

Søndag d.11. juni 2011 pakkede jeg sammen med min tvillingebror bilen for at køre mod Ganløse til et rigtig godt karpevand. Jeg har aldrig prøvet at fiske efter karper før, da jeg synes det virker uoverskueligt med alt det udstyr man ser folk fisker med. Men én gang skal jo være den første og eftersom min bror sørgede for stænger og udstyr, så gik jeg med til at prøve denne fremmede form for fiskeri.

Den rigtige fiskeplads er stort set umulig at finde, hvis ikke man har været der før. Så efter at have afleveret et par flasker god vin, så blev vi guidet ned til "the secret spot" af bondemanden som ejer søen. Det var en fantastisk eftermiddag med sol og næsten ingen vind. Søen var desværre meget svær at komme til, så fra min flydering brugte jeg de første 2 timer på at klippe siv væk.

Min bror riggede stængerne til og fortalte mig om, hvor han mente der kunne gå nogle ordentlige karper. Jeg valgte at kaste mine liner ud ved et træ der hang ud over søen. Som sagt før, så har jeg ikke prøvet denne form for fiskeri før, så jeg havde heller ikke de store forventninger.

Efter aftensmaden sad vi lige så stille og ventede, men der skete ingenting. Ved ti-tiden valgte jeg at gå til ro under parasollen på min drømmeseng. Jeg vågnede flere gange i løbet af natten, da jeg syntes at kunne høre bidmelderen bippe, men hver gang var det bare en drøm.

Klokken 6 om morgenen blev jeg vækket af at bidmelderen bare bippede der ud ad, og denne gang var det virkelighed. Jeg vælter ud af drømmesengen i mit undertøj og løber ned til bredden for at give modhug. Jeg mærker en kraft jeg aldrig har prøvet før. Og efter 20 minutters hård fight får jeg landet min første spejlkarpe. En ordentlig krabat på 11 kilo lige ud. Efter vejning og fotografering blev den selvfølgelig sat ud igen.

Dan Ekman
længde: 49,5
fangstplads: Furesø
metode: Wobbler
Vi takker Dan for denne gode hístorie

Klubtur til Odden 7. – 10. april 2011

I år blev vi kun 5 medlemmer som tog den traditionelle forårstur til Oddden for at lokke nogle havørreder i nettet. Forskellige familiearrangementer afholdt flere af vore sædvanlige deltagere.

Frank, Roark og Henning ankom omkring middagstid og sonderede terrænet men der stod en kraftig vind ned fra nord og nordvest så det var simpel hen umuligt at få gang i et fornuftigt fiskeri. Hen under aften ankom Jan og Henning ”Blik” og vi blev enige om at lave resten af dagen om til en hyggeaften. Frank stod for maden – lækker hjemmelavet kylling i karry.

Fredag blæste det fortsat en hel ”pelikan” og vi besluttede os til at tage til Skansehage og Nakkehage nær Rørvig hvor vi fandt god læ og fine fiskeforhold – men ingen fisk. Det nærmeste vi kom til fangstsucces var en undermåler fanget af Frank og som selvfølgelig blev sat tilbage for at vokse sig stor til næste år. Aftenen blev endnu en rigtig hyggeaften med super flæskesteg med alt tilbehøret, mesterligt tilberedt af Jan.

Lørdag var vinden løjet meget af men vandet fortsat noget grumset. Vi forsøgte os i nærheden af Oddenhuset men uden held. Vi erstattede fiskeriet med en super lækker frokost J. Jan og Henning ”Blik” tog hjem lørdag eftermiddag og selvom Frank, Roark og Henning først vendte næsen hjemad efter frokosten søndag, blev det ikke til noget med ørreder til lillemor.

Det er første gang i mange år at vi ikke fangede noget på Odden, men vi havde en fin tur alligevel, med rigtig hygge og røverhistorier J.

hl

Henrik Mortensen

fangstdato: 01-04-2011

fiskeart: Laks

vægt: 5,7

længde: 80

fangstplads: Varde Å

metode: Spinner

andet: Det er min første opgangs-laks, i en Dansk Å.

Fangstdato: 23-01-2011

fiskeart: havørred

vægt: 2,4

længde: 60

fangstplads: Bornholm

metode: bombarda og flue

andet: Fanget på vores fælles tur til Bornholm i januar. Det var Jan der nettede den.

Drama på klubtur på Sundet 12. februar 2011

Årets anden buletur var igen med Nadja fra Helsingør og med Lars ved roret. Efter den katastrofale buletur i februar var det med bange anelser 6 mand beredte sig på endnu et forsøg på at få de store torsk indenbords. Forud var igen gået flere dage med rigtig dårligt fiskevejr men endnu engang lagde vinden sig på ”vor dag” og vi fik noget nær perfekte vejr- og strømforhold.

Der havde været rapporter om god fangst, men kun ganske få torsk over målet.

Neptuns gruppe fik placeret sig på linie i bagbords side og efter en times tid begyndte der at ske noget. Morten Birck hev den første indenbords. Pæn torsk på et par kilo. Så gik det slag i slag med fisk til alle undtagen Henning ”Blik”. Han blev godt nok drillet med at det skyldtes at han (mod god skik for bulefiskeri) fiskede med en ekstra ophænger. Til sidst bøjede hans sig for presset og fjernede den – og hvad skete der så? Han begyndte også at fange fisk og endte sågar med at fange næstflest. J

Hen mod slutningen af turen fik Morten Birck et rigtig godt hug, men under indspinningen blev han fanget af liner fra styrbords side. Morten måtte slække, stillede stangen fra sig og gik i styrbords side for at hjælpe med at få fisken om bord. Flot fisk på 5,4 kg. – dagens største. Glæden var selvsagt stor, men netop som han kom tilbage skete der et eller andet som fik Mortens stang og hjul til at falde overbord. Kun Henning L havde på det tidspunkt pirken højt i vandet under indspinning. Så ind med pirken og ud igen efter stangen. Forsøget på at fange stangen mislykkedes to gange mens stangen var synlig, men i tredje forsøg lykkedes det ham at få kontakt og stang med hjul blev forsigtigt halet op fra dybet. Morten blev dobbelt glad.

Det var en god og givtig tur med 41 pæne torsk mellem 1,5 og 5,4 kg i kurvene. Henrik Klentz 11, Henning ”Blik” 8, Leif Djurhuus 7, Morten 6, Henning L 6 og Michael Munck 3.

Fisketur til Isefjorden fredag 11. februar 2011

Jeg havde besluttet mig for at tage fri om fredagen, da det rygtedes, at isen ved Munkholmbroen i Isefjorden  lige var smeltet. Når det sker, så skulle der være gode fangstmuligheder. Jeg fisker som regel kun i søer, men pga. ekstrem frost i lang tid og derfor tyk is på søerne, så var det vist på tide at prøve en anden form for fiskeri. Jeg har aldrig rigtig prøvet at fiske havørreder fra kysten før og derfor skulle det prøves.

Dagen før tog jeg ned til Hunters House og forhørte mig om hvilke teknikker der måtte være at foretrække til dette fiskeri. Han fortalte mig at orm og bobleflåd ville være optimalt og derfor købte jeg en lille kasse orm.

Om fredagen ankom vi 3 gutter til Munkholmbroen. Området kaldes Tempelkrogen og ligger mellem Holbæk og Tølløse. Det er et område i Isefjorden, som vi havde hørt skulle være godt. Vi blev rådet til at prøve den nordlige del, men pga. hård kuling fra nordvest blev vi nødt til at satse på den sydlige ende, da der var mere læ.  Vi fik hurtigt rigget til og fik vores waders på.  Der gik 10 minutter og Frederik fik den første fisk på flue. Den var dog under mindstemålet og den blev selvfølgelig genudsat.  Men flot det var den.

En halv time efter fik jeg en pæn havørred på ca. 40 cm. Den var perfekt kroget i siden af munden. Men jeg syntes nu den var lige lille nok, så den blev også genudsat.

Det meste af dagen havde vi mange hug og det blev til i alt 5 fisk, hvor alle sammen blev genudsat. En meget underholdende dag og stedet kan bestemt anbefales. Jeg havde mange fisk på som røg af, men jeg tror forklaringen ligger i timingen af modhugget, når man fisker med orm.  Så der er lidt at arbejde med inden næste ørredtur.

Knæk og Bræk

Henrik Mortensen

fangstdato: 01-04-2011

fiskeart: Laks

vægt: 5,7

længde: 80

fangstplads: Varde Å

metode: Spinner

andet: Det er min første opgangs-laks, i en Dansk Å.