Lagan 2016

Fangst rapporter > Fangst rapporter 2016

Vi mangler vand!!

Efter mange års pause besluttede klubben i 2006 igen at arrangere klubture til Lagan for på sportslig vis at forsøge at indfange nogle af de mange laks, som denne elv byder på. Efter et par år med skuf-fende deltagelse har disse ture dog udviklet sig til en eftertragtet oplevelse – nogle år dog mere på den sociale side end på den fangstmæssige. De bedste år har været 2010 med 9 laks på tilsammen 38,3 kg., 2011 med 9 laks på tilsammen 40,1 kg. og 2014 med 6 laks på tilsammen 36,4 kg. Den største laks på 9,9 kg. blev taget i 2014.
I år var vi igen 8 mand afsted med høje forventninger på denne 10. tur i træk til Lagan men dog med nogen tvivl i sindet om et godt fangstresultat på baggrund af lang tids ”tørke” i det svenske. Forholdene var stort set som sidste år, hvor det kun blev til to laks. Lørdag og søndag blev der ikke lukket vand ud fra kraftværket og mandag til fredag var udledningen begrænset til 5 timer om formiddagen og 5 timer om aftenen med mellem 20 og 65 cbm/sek. Ikke meget når der skal op imod 100 cbm/sek i adskillige timer for at få god bevægelse hos fiskene og dermed de bedste mulig¬heder for at få laks på krogen.
Lørdag ankom de fleste og søndag var Michael og Andreas, i den båd som hører til huset, en tur på søen (i realiteten opdæmmet del af Lagan) for at prøve lykken efter geder og sandart. Magelig tur med vor medbragte elmotor som drivkraft. Ingen fangst.
På vor første fiskedag efter laks mandag den 26. september lykkedes det Frank at lande en flot hunlaks på 4,2 kg. Desværre viste det sig også at blive den eneste fangst på denne tur.
Fokus blev i vid udstrækning rettet mod det sociale og kulinariske for som altid havde vi det hyggeligt og blev godt bevær¬tet af ”kokkene”. Menuerne så således ud:
Michael serverede kød med kartofler i flødesovs
Bent-Ole lavede ungarsk suppe
Anderas grillede luksus pølser 2 gange
Michael lavede hakkebøffer med løg i flødesovs
Henrik serverede en spejder karry ret
Frank præsenterede sin sædvanlige kylling i karry
Michael havde sørget for flere udsøgte vine til maden og der blev da også nogle dage plads til Irish Coffee til dessert 
Det kan også nævnes at tre klubmedlemmer, som var privat indkvarteret i samme periode som klubturen, også fiskede i Lagan. Ej heller de lykkedes med at få laks med hjem i år.