Laksefiskeri i Lagan 2011

Fangst rapporter > Fangst rapporter 2011

Klubtur til Lagan 22. – 25. september 2011

Hennings første og Hennings største

Som bekendt lykkedes det ikke at booke Fiskeringens hus i Knäred men klubben lejede i stedet et privat hus i Bassalt, ca. 7 km. nord for Knäred. Dejligt hus med rigelig plads og fine faciliteter. Desværre havde vi i år 2 afmeldinger pga. sygdom så vi var kun seks som drog af sted på denne meget givtige fisketur nemlig Henrik Mortensen, Dan Ekman, Jan Nielsen, Henning ”Blik” Jensen, Palle Brask og undertegnede.

Alt tydede på at det ville blive en givtig tur for det havde regnet meget og længe forud for vor fiske­tur og fangstrapporterne meldte om store mængder fisk. Vandføringen har været stor, op mod 160 cbm./sek, hvilket er (næsten for) godt for opgangen af laks. Sidste år var et rekordår med mere end 2.200 fangede laks og i år vil den rekord helt sikkert blive slået.

Jeg tog tidligt af sted torsdag morgen og havde krogen i vandet på Gröningen i Laholm allerede klokken 06:30. Vejret var ok med nogen vind men ingen regn. Lidt før klokken 8 fik jeg et kanon ryk i linen og en helt vild opførsel af en stor laks. Turen gik hele vejen til trappen, hvor vi lander fisk, men den fortsatte bare derudad og til sidst slap krogen. Det var en spændende fight men konklusionen må være at fisken var fejlkroget.

Klokken 08:10 var der rent hug med en fisk som fightede ”på normal vis” og det resulterede i at jeg landede en hunlaks på 4,2 kg.

Ved 10-tiden dukkede Jan, Henning ”Blik” og Dan op og fik gang i fiskeriet ligeledes på Gröningen og lidt over middag kom Henrik og Palle. Klokken 12:15 tog Jan en laks på 4,7 kg. og en god time senere landede Henning ”Blik” sit livs første laks – en han på 3,2 kg. Han var en rigtig glad mand J. Mere blev det ikke til den dag. Om aftenen stod det på Pizzaer fra Pizzariaet i Knäred og lidt vin og snak om dagens fangst og planlægning for næste dag (og enkelte ”røverhistorier”).

Fredag spiste vi morgenmad og smurte madpakker så betids at vi kunne være i Laholm klokken 06:00. Vi var blandt de første og tilsikrede os de pladser vi helst ville have. Vejret var elendigt med 10-15 m/sek vind og snører og rørfluerne var vanskelige at styre. Men det forhindrede ikke Henrik i at fange fisk. Klokken 09:15 tog han en laks på 2,1 kg. Om eftermiddagen, efter en omgang regn og hagl på toppen af den kraftige vind, landede han igen en laks, denne gang på 6,0 kg. Om aftenen stod Jan for middagen – lækker flæskesteg med tilbehør.

Lørdag var vi igen tidligt oppe og fik igen de pladser vi helst ville have. Vejret havde i løbet af natten vendt 180 gr. Pragtfuld vejr og stort set ingen vind. Klokken 12:00 nettede Jan en laks på 4,6 kg. og klokken 14:45 landede jeg selv en på 6,6 kg. – 87 cm. lang. Det var en dejlig fight med en meget stærk, flot og fuldstændig sølvblank hunlaks som pga farven ikke kan have været i elven mere end nogle få dage. Det var min hidtil største laks. Aftensmaden stod Dan for og i lighed med sidste år serverede han en pragtfuld fiskesuppe.

Søndag, som var afrejsedag, sov vi længe og gjorde huset i stand efter morgenmaden. Henrik og Palle havde bestemt sig til at fiske nogle timer inden de fortsatte hjemturen mens vi andre havde besluttet os til at tage direkte hjem. Vejret var igen helt fantastisk og de fik endnu en god fiskedag. Henrik fangede en laks på 2,6 kg ved 16-tiden og endnu én på 6,1 kg. ved 18-tiden – begge på Gröningen.

Alle dagene havde vi megen strøm i elven. Kraftværket lukkede vand ud med en hastighed af 160 cbm/sek og den kraftige strøm var medvirkende til at vi havde ret mange fejlkrogninger.

I år var det Dan og Palle som var de uheldige, som kom hjem uden fisk. Men rekorden fra sidste år blev slået. Vi fangede 9 laks på tilsammen 40,1 kg. J

Det var en fantastisk tur. Vi booker et hus igen til næste år – formentlig fra 27. til 30. september.