Lagan 2014

Fangst rapporter > Fangst rapporter 2014

4 gange PR i Sverige

Det sker ikke ofte at der sættes fire personlige rekorder på Neptuns fisketure. Men det skete i år på vor klubturen til Lagan.
Sommeren i Sverige har været lige så vandfattig som i Danmark, hvilket ikke er godt for opgangen af laks, men heldigvis kom der godt med regn i ugerne op til vor ankomst og kraftværket begyndte at sende fornuftige mængder af vand gennem sluserne. Efter at Vattenfallet solgte driften af kraftværkerne til nordmændene, har der virkelig været sparet på vandet i dagtimerne. Skidt for fiskeriet.
Som i de seneste tre år havde vi lejet et hus til 8 personer lidt nord for Knäred og også i år var turen ”fully booked”. Alle ankom i løbet af torsdag 25/9 og startede fiskeriet fra Gröningen. Der stod en stiv blæst fra vest som gjorde fiskeriet vanskeligt (og lidt deprimerende) og ingen fangede fisk. Middagen stod på Franks hjemmelavede Kylling i Karry.
Fredag var vi rigtig tidlig oppe og fordelte os på henholdsvis Järnvägsbron, Reningsverket og Gröningen. Igen var det en dag med kraftig vind men kl. 13:30 tog Henrik Mortensen en hunlaks på 5,2 kg. / 80 cm. ved Järnvägsbron og kl. 14 tog Michael in vildlaks han med samme vægt og mål ved Kraftledningen. Det var den første PR. Om aftenen serverede Bent Roark en prægtig gryderet og Henrik lavede en forret af lakserogn på franskbrød.
Vejret blev bedre om lørdagen. Udledningen af vand startede først ved 9-tiden så vi besluttede at sove lidt længe. Igen delte vi os på forskellige steder langs åen. Kl. 12:15 fik Frank en hanlaks på 4,2 kg. / 80 cm. ved Reningsverket og Henrik satte PR nr. 2 ved at fange en hanlaks på 9,9 kg / 104 cm. ved Trulstorp. Om aftenen gav Henrik i den anledning ”En Enkelt” og Jan lavede en lækker flæskesteg med alt til faget henhørende.
Vi havde ikke regnet med at der ville blive lukket vand ud om søndagen og havde derfor taget klubbens el-motor med for eventuelt at fiske fra båd nær huset. Det blev dog ikke aktuelt. Der blev lukket vand ud og formiddagen gik med at fiske, men uden held. Om eftermiddagen fik vi besøg af Leif og Ulla Djurhuus som medbragte hjemmelavet kage. Hyggeligt. Om aftenen øgedes vandud-ledningen og vi besluttede at prøve vort held igen. Kl. 17 halede Henning ”Blik” en hanlaks på 4,4 kg. / 82 cm. på land ved Reningsverket (PR nr. 3) og kl. 18:30 sluttede Henning L rækken af PR med på Gröningen at lande en hunlaks på 7,5 kg. / 91 cm. Der blev fejret om aftenen og Henning L serverede forloren skildpadde. Den smagte også godt.
Mandag var vejet igen blevet halvdårligt. Vi fiskede lidt om formiddagen og vendte næsen hjemad ved 14-tiden. Det lykkedes desværre ikke Bent Roark, Jan og Hans at lande fisk men det kommer nu nok næste år.
En fantastisk tur med i alt 6 flotte laks på tilsammen 36,4 kg.