Buletur med Sværd

Fangst rapporter > Fangst rapporter 2014

2 VIDT FORSKELLIGE BULETURE

Klubben har i flere år arrangeret to ture på Sundet i januar/februar i jagten på de helt store torsk. Det var også tilfældet i år, hvor begge ture var booket med Sværd fra Helsingør.
Den første tur den 1/2 var ikke en af dem man tænker tilbage på med længsel. Hverken vejret eller strømmen var med os på den tur. Vi havde rimelig stærk sydlig vind og tilmed kraftigere end normal nordgående strøm og det var to sammenfaldende faktorer, som var vanskelige at håndtere. Ikke blot var det vanskeligt at finde fiskene, men når Kim ind imellem råbte at nu er der fisk, så var det vanskeligt at få pirkene ned til dem. Det blev til 9 torsk til 7 mand med den største på 2 kg. til Bent Roark. Ikke noget at prale af.
Til gengæld blev turen den 1/3 én af dem det ville være rart at have rigtig mange af. Vejret var venligt stemt med næsten ingen vind, om end noget tåget, og der var en meget ringe nordgående strøm. Kim sejlede lidt nord for Helsingborg og så vidt vi kunne stedfæste os blev vi i området under hele turen. Der var da heller ikke nogen grund til at søge andre steder hen. Stort set alle tur-bådene fra Helsingør var i området og dertil omkring 10 småbåde
Og fiskeriet var rigtig godt fra start til slut, selvom vi stod MEGET tæt og ofte fik liner og pirke filtret ind i hinanden. Vi havde dog kyndig hjælp fra skibets bådsmand, Møller, som havde travlt med at hale fisk ind med bådshagen og klippe indfiltrede pirke af hos dem som ikke havde fisk på for at få frigjort linen med fisk på krogen. Vi var flere som fik megen øvelse i at binde knuder når de afklip¬pede pirke skulle på igen.
Resultatet for Neptunerne var dog yderst tilfredsstillende. 8 mand tog tilsammen 43 torsk, halv-delen på 4 til 5 kilo. Henrik K tog flest (9 stk.) og den største på hele 10,2 kg. blev landet af Henning L.

Det har efterhånden udviklet sig til en tradition at klubbens nytårstur lægges den 28. december. Til den seneste tur var der tilmeldt 14 som stod ud fra Helsingør med det gode skib Skjold med John Trap ved roret. Det havde blæst en del de foregående dage men vinden var ikke generende under turen. Til gengæld havde vi en lidt ”uregerlig” strøm som til at begynde med gjorde fiskeriet vanskeligt. Men John tog os sydover, hvor vi det meste af tiden fiskede i nærheden af Kobberværket. Turen var en ”Stjernetur” med vel nok den hidtil flotteste præmie for den største torsk, nemlig et multiplikator hjul med linefører og tæller, doneret af Forst og Jagthuset på Ulrikkenborg Plads i Lyngby. Udbyttet blev ikke prangende idet der kun blev halet 11 torsk ombord. Bent Roark løb af med sejren med en torsk på 5,0 kg. skarpt forfulgt af Henning L med én på 4,1 kg. De øvrige torsk vejede mellem 1,5 og 3 kg.