17.03.05  ISFISKERI I MAINE.

Jeg har i vinter været i USA for at besøge mine børn. Torben bor i Vermont, og i februar var der arrangeret en familiesammenkomst med isfiskeri i Maine helt oppe under Canada ved Lake  Gardner. Et af familiemedlemmerne bor ved bredden af søen. Familiesammenkomst betød 4 mænd og 5 børn og 2 små ankre øl.

Isen var 2 fod tyk, så vi kunne futte rundt på snemobiler, hvilket gjorde arbejdet lettere. Det var koldt ned til –15 grader og vind. Mit kamera strejkede en gang på grund af et koldt batteri. Men som I kan se, kunne vi dog også overvåge fangstfeltet fra stuevinduet.

Fiskeriet gjaldt laks ( landlocked ) d.v.s. de kunne ikke slippe ud af søen, og ynglede dèr. Laksene var små og blev maksimalt en 40-45 cm ( 16-18” ).

Resultatet var også, at mindstemålet kun var 33 cm ( 13” ). Foruden laks kunne vi risikere at fange en mængde Pickerel ( en geddeart ), som var lidt af en plage, men igen var der kun tale om små eksemplarer ( sagde de ).

Vi satte en ca. 15 fælder ( se nedenfor ). Flaget i toppen blev udløst, når det fritløbende hjul, som lå under vand for ikke at fryse, drejede rundt. Som agn brugte vi elrits ( minnows ) på enkeltkrog. Hullet gennem isen blev ordnet med et motoriseret bor.

På de 2,5 dage fangede vi 8 laks og 7 pickerels. Det var helt tydeligt, at laksene gik i stimer. På 3 timer fangede vi de 5 af laksene. Nedenfor ses Travis med et af de små kræ.

Frank